Notis

söndag 11 september 2011

Kompilera senaste wine

Ska gå igenom hur jag kompilerade wine och installerar det på ett alternativt ställen och hur jag kör wine med alternativa inställningar.

Först så såg jag till att jag hade kompilerings verktygen installerade
sudo apt-get install build-essential automake checkinstall git-core

Sen så installerade jag alla dependecies, i Ubuntu så gör man det lättast genom att skriva följade i kommado promten:
sudo apt-get build-dep wine1.3

Sen så laddade jag ner senaste wine med git
git clone git://source.winehq.org/git/wine.git ./wine-git

Sedan så är det dags för ställa in wine så det installeras i /opt/wine/
cd wine-git
./configure --prefix=/opt/wine

Sen så var det dags för själva kompileringen (det här kommer ta ett tag)
make depend && make

Och när det var färdigt så installerade jag wine
sudo make install

Sådär nu var wine installerat i /opt/wine

då var det dags för att testa det med alternativa inställningar
env WINEPREFIX="/home/user/.wine_opt" /opt/wine/bin/wine eve.exe

Vad betyder raden ovan då?
jo det första env WINEPREFIX="/home/user/.wine_opt" ställer in wine att läsa och spara alla inställningar i "/home/user/.wine_opt" vilket man kan ändra till vart man nu vill ha de alternativa inställningarna.

Och "/opt/wine/bin/wine" är ju sökvägen till den alternativa wine som sen kör windows programmet "eve.exe"

Men som sagt det är inte alltid den senaste versionen fungerar felfritt, då får man backa tillbaka tills man hittar en version som fungerar, som i mitt fall ovan så visade det sig att det inte fungerade med eve så jag fick backa till den senaste stabila versionen.

Ifall kompileringen misslyckas av någon skum anledning kan ni testa att köra
make clean && make distclean
Som tar bort alla inställningar/temporära filer/binärer, och sen så får du börja om vid configure, så ska det förhoppningsvis fungera denna gången.

En del av det är kan användas när man kompilerar andra saker men inte vill installera på det vanliga ställena :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar